200 ezer forintra bírságolhatják a munkanélkülieket

2015.03.29.

Az adóellenőrzések során gyakran tapasztalják a NAV dolgozói, hogy a munkanélküli ellátásban részesülők közül sokan nem tesznek eleget a bevallási kötelezettségüknek.

Forrás: Profession.hu

A foglakoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján folyósított álláskeresési járadék, álláskeresési segély - kivéve, ha az erre jogosult személy 5 éven belül eléri a nyugdíjkorhatárt -, továbbá a kereset-kiegészítés és keresetpótló juttatás adóköteles jövedelemnek minősül.

Az adóköteles jövedelemmel rendelkező magánszemélyt adóbevallási kötelezettség terheli, amelyet teljesíteni kell függetlenül attól, hogy keletkezik-e adófizetési kötelezettség.

A bevallási kötelezettség 2014. évre vonatkozóan a 1453-as számú személyijövedelemadó-bevallásnak vagy az "1453ADÓNYILATKOZAT"-nak az állami adóhatósághoz 2015. május 20-ig történő benyújtásával teljesíthető. A bevallást az ellátás folyósítója által adott igazolás alapján kell kitölteni, amelyben a bevallás soraira hivatkozással szerepel a jövedelem, a levont adóelőleg összege - írja a Szakszervezetek.hu a NAV információi alapján.

Amennyiben a magánszemélynek más adóköteles jövedelme is volt a tárgyévben, akkor az ezzel összefüggő adatokat is fel kell tüntetni az adóbevallásban.

Annak a magánszemélynek, akinek az álláskeresési segélyt az öregségi nyugdíjkorhatár öt éven belüli betöltésére is figyelemmel állapították meg - feltéve, hogy más ok miatt nem terheli adóbevallási kötelezettség - nem kell adóbevallást benyújtania, mert ez a jövedelem nyugdíjnak minősül és így adómentes.

Az adóhatóság a bevallások benyújtását ellenőrzi és a bevallási kötelezettség elmulasztása esetén akár 200 ezer forintig terjedő mulasztási bírságot is kiszabhat.

További információ személyesen a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adóigazgatóságai ügyfélszolgálatain, valamint az Általános Tájékoztató Rendszerén (TCC ) keresztül, a 06-40/42-42-42 telefonszámon kérhető.

Cégünk is szívesen segít az SZJA bevallás készítésével.